неділя, 14 грудня 2014 р.



ДОСВІД РОБОТИ
ВЧИТЕЛЯ ВАРВИНСЬКОЇ ЗОШ І – ІІІ СТУПЕНІВ

РЯБУШКІНА ВІКТОРА АНАТОЛІЙОВИЧА




ПРОБЛЕМНА ТЕМА:
«АКТИВІЗАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ НА УРОКАХ З ПРАВОЗНАВСТВА ШЛЯХОМ ЗАПРОВАДЖЕННЯ ІНТЕРАКТИВНИХ МЕТОДІВ НАВЧАННЯ»







Початок ХХІ століття – час історичних підсумків і народження нових ідей. На зламі століть відбувається осмислення минулого знання,досвіду та формування нового розуміння сенсу життя,створення якісно нової моделі суспільства. Це період активного розвитку та оновлення соціально-економічної, суспільно-політичної сфер життя, вироблення і впровадження нових технологій. Інноваційність – ознака сучасного суспільства, об’єктивна реальність, яку потрібно усвідомити та прийняти. Ключова роль у системі освіти належить учителю. Саме за допомогою діяльності педагогічних працівників реалізується державна політика. В сучасних умовах змінюються і погляди на вчителя як носія культурно-історичної спадщини, загальнолюдських і національних цінностей. Педагог сьогодні перестає бути для учнів єдиним джерелом знань, тому сучасний учитель має постійно здобувати й узагальнювати нові знання з різноманітних  джерел і володіти технологіями їх передачі у такій послідовності, щоб в учнів формувалися вміння відшукати інформацію, виробляти нові знання, співставляти, систематизувати, використовувати їх у житті. У такого вчителя сформована інноваційна культура, а отже - він здатен сформувати її у своїх вихованців.
Основна мета курсу «Основи правознавства» в 9-10 класах – це підготовка учнів до непростих реалій життя, щоб використати набуті знання для вирішення конкретних життєвих ситуацій. Пізнавальна  активність учнів на уроках правознавства виражається через запитання, сприйняття та відтворення навчального матеріалу. Основна мета роботи з активізації пізнавальної діяльності учнів полягає в розвитку їх творчих здібностей. Інтерактивні методи навчання дають можливість учням висловлювати власну думку,розвивають прагнення до знань,формують інтелектуальні,емоційні, вольові якості учнів. Також вони розвивають комунікабельність і вміння цінувати час. Використання інтерактивних методик забезпечує на уроках атмосферу доброзичливості, відкритості, успіху, творчості, допомагає навчити учнів вчитися і відчувати задоволення від самого процесу навчання.
Щоб краще зрозуміти теоретичні аспекти свого проблемного питання я ознайомився з працями таких педагогів – практиків: Андрусишин Б. І. «Методика викладання шкільного курсу Основи правознавства», Кузмінський А. І. «Технологія і техніка шкільного уроку», Пометун О, І. «Правознавство. Практичний курс та методика викладання». Підготовка та проведення інтерактивних уроків вимагає від мене більше займатися самоосвітою та вдосконаленням своїх професійних навичок. Саме через це моє педагогічне кредо має такий зміст: « Вчитель, не той, хто вчить, а той у кого вчаться». Будь – яку проблему можна вирішити, особливо, якщо діяти разом. Тому життєвим кредо для мене є вислів Генрі Форда: «Зібратися разом – це початок. Триматися разом - це прогрес. Працювати разом – це успіх!». Актуальність моєї проблемної теми полягає в тому, що через інтерактивні форми навчання учні формують, а з часом реалізують свої соціальні компетентності, тобто відбуваються, як особистість в складних реаліях нашого сьогодення. Мета моєї діяльності, як вчителя, полягає у тому, щоб формувати в учнів:
1) Предметну та практичну компетентності
2)Правосвідомість і правову культуру
3)Розвиток творчих здібностей
4)Дієвий, а не показовий патріотизм.
Для розвитку пізнавальної активності та всіх вищеописаних компетентностей учнів на своїх уроках я застосовую такі інтерактивні методи навчання – групові, практичні, емоційно – логічні. Серед групових застосовую такі інтерактивні методи як «Навчаючи вчусь», «Мозковий штурм», «Коло ідей», «Обери позицію». На кожному уроці учні працюють у 3-5 групах. Через кожні 2 місяці склад груп я намагаюся змінювати. Кожна група отримує завдання, яке складається з 3 максимум 4 завдань. Ці методи ефективні при вивчені тем, які містять велику кількість питань та юридичних термінів, при вирішенні проблемних питань уроку та при побудові або вирішенні опорно-інформаційних схем. Робота в парах ефективна при закріпленні або актуалізації опорних знань учнів. Роботу в парах я проводжу у формі  тестів, завдань «Так чи Ні»,«Завдання на визначення відповідності», «Закінчіть юридичний ланцюг»,«Продовжіть речення», «Листи професора Перепуткіна».
 Практичні методи навчання застосовую при опрацюванні статей нормативно-правових документів під час вивчення теми: «Що таке права і свободи людини» у 9 класі або теми «Кримінальне право» у 10 класі. Цей метод активізує діяльність учнів під час виконання задач у формі юридичного диктанту під назвою «Кімнати права». Практичні методи доречні при інсценуванні конкретних юридичних ситуацій або так звані «Рольові ігри»  - «Я вирішив отримати громадянство України», (Тема «Особа, суспільство, держава») «Учасники судового процесу», (Тема «Особливості організації державної влади») «Ми вирішили одружитися».(Тема «Сімейне право»)
Емоційно-логічні методи навчання актуальні майже на кожному уроці. Я завжди застосовую під час бесіди з учнями 2 форми цього методу:
- вирішення проблемних питань уроку
- розв’язання логічних юридичних ланцюгів та опорно – інформаційних схем(ОІС)
При вивченні теми «Правила у твоєму житті» я запропонував девятикласникам дати відповідь на таке проблемне питання: «Чому через порушення правил виникає конфлікт, який породжує нові правила». Під час рефлексії знань по даній темі учням було запропоновано пояснити опорно – інформаційну схему наступного змісту – «Правила – створюють – обмежують – породжують». Під час вивчення теми «Право на освіту в Україні» вони представляли свої варіанти вирішення схеми «Освіта-Р-І-Д-Р», де велика літера початок слова, який розкриває зміст освіти, або, що дає нам освіта.
Творчі здібності учнів я намагаюся розвивати шляхом написання невеликих есе на тему: «Як ви уявляєте школу майбутнього?», «Найбільший ворог демократії – байдужість». Виконуючи такі завдання учні вчаться висловлювати власну точку зору та коментувати конкретну юридичну ситуацію. Також учням пропоную скласти та пояснити Сенкан «Правовідносини». Така форма завдання дає учню можливість узагальнити знання по темі або дати характеристику конкретному юридичному терміну, підійти нестандартно до вирішення питання. Сенкан з французької мови означає пять. Тобто за допомогою 5 рядків учню потрібно охарактеризувати тему або юридичний термін. 1 рядок це саме поняття, 2 рядок – 2 прикметника, які повинні розкрити зміст поняття, 3 рядок - три дієслова, 4 рядок – речення, яке характеризує дану тему, 5 рядок – це синонім, слово,яке близьке за значенням. Крім того учні повинні пояснити, чому вони обрали саме такі прикметники, дієслова чи синоніми.
Правосвідомість та правова культура учнів 1-11 класів формується під час проведення «Тижнів права». Їм пропонуються такі форми занять – кінолекторій(перегляд кінофільмів «Діти за гратами», «Знайомство з судом», «Права дитини»), зустріч з працівниками прокуратури, створення інформаційних бюлетенів («Кримінальний кодекс в анекдотах» і «Кримінальна відповідальність неповнолітніх»), конкурс малюнків «Право очима школярів».
 Одним із компонентів підвищення мотивації і активізації пізнавальної діяльності учнів на уроках  є використання комп’ютера. Застосування комп’ютера дає можливість застосувати інтерактивні форми у комплексі. Протягом навчального року, під час узагальнюючих занять, я проводжу онлайн тестування, тематичні атестації у формі гри(тема «Правила і закони у твоєму житті»), урок-презентацію «Участь громадян в управлінні державою».
Отже, щоб активізувати пізнавальну діяльність учнів на уроках правознавства я застосовую інтерактивні методи навчання у формі:
1)тестування, листи професора Перепуткіна, юридичні диктанти(використовую при актуалізації опорних знань)
2) робота в групах (при вивченні нових тем,вирішенні проблемних питань)
3) емоційно – логічні методи (вирішення опорно – інформаційних схем, юридичних ланцюгів під час рефлексії знань по темам)
4) узагальнення знань у формі «Сенкану»
5) онлайн тестування, урок-гра
6) уроки - презентації

На мою думку, активізація пізнавальної діяльності залежить в основному від мотивації вивчення кожної теми курсу. Під час уроків я завжди емоційно підтримую учнів у намаганнях покращити свої знання та навички. При вивченні юридичних термінів я використовую таку форму оцінювання як «+1». Тобто, хто краще своїми словами пояснить зміст конкретного юридичного поняття. Наприклад, при вивченні теми «Участь громадян в управлінні державою», таким мотиватором був термін «люстрація». Вчитель ніколи не повинен зупинятися на досягнутих результатах, вдосконалювати форми і методи завдань на уроці, підвищувати свій професійний рівень, щоб відбувалася активна взаємодія за формулою «Учень-вчитель-учень».

Немає коментарів:

Дописати коментар